Er du typen, som altid søger den billigste pris, uanset hvad du køber?
Så tænk dig grundigt om. Jeg kender mange, som har presset deres leverandører så voldsomt ned i pris, at de ender med at blive en…
En uinteressant kunde
Er det godt at være en uinteressant kunde?
Nej, for uinteressante kunder kan ikke forvente den service som er nødvendig. Den uinteressante kunde kan ikke forvente topservice og forståelse, hvis ikke virksomheden tjener fornuft på at levere.
Lad mig give dig et eksempel
Da vi for mange år siden åbnede en ny forretning i Helsingør, ønskede nu afdøde afdelingsdirektør Robert Thor Andersen fra Jyske Bank at vi skulle være kunde dér.
Dagen efter lå der et tilbud på mit bord. Jeg sammenlignede med det, jeg på det tidspunkt betalte en anden bank. Det nye tilbud var meget mere favorabelt.
Sagde jeg ja med det samme? Nej, det gjorde jeg ikke.
Her er præcis hvad der skete, da jeg ringede til Robert Andersen:
Rolf: ”Tak for tilbuddet. Jeg er faktisk tæt på at sige ja til det, men den rente er jeg ikke tilfreds med!”
Robert: ”Jeg kan fortælle dig, at jeg har sat renten så lavt, at det er en rigtig dårlig forretning for os. Vi tjener ikke en krone på at få dig som kunde. Men når jeg har gjort det, skyldes det, at vi meget gerne vil have en virksomhed som jeres som kunde. Jeg aner ikke, hvordan jeg kan sætte renten længere ned.”
Rolf: ”Hvem siger renten skal sættes ned?”
Robert: ”Sagde du ikke, at du var utilfreds med renten?”
Rolf: ”Jo, det gjorde jeg.”
Robert: ”Men du er jo utilfreds med renten. Jeg forstår vist ikke helt …”
Rolf: ”Jo, jeg er utilfreds med renten. Når I ikke tjener penge på mig, bliver jeg hurtigt en uinteressant kunde. Jeg kan ikke forvente I vil hjælpe mig ret meget, når I ikke tjener penge på mig. Får vi en ny kredit-krise er jeg den første kunde, som I med glæde siger farvel til. Skal jeg være kunde i Jyske Bank skal vi begge have glæde af det. Derfor vil jeg foreslå, at renten sættes op med 0,5 %.”
Robert blev fuldstændig tavs.
Det havde han aldrig oplevet før. 10 minutter efter stod Robert på mit kontor. Han var dybt imponeret – og meget glad. Og det var jeg også.
Konklusion:
Pas på du ikke er ”for dygtig” når du køber ind. Hvis ikke du er en interessant kunde, som der kan tjenes en rimelig avance på, kan du heller ikke forvente, at din leverandør står på hovedet for dig, når du har brug for det.